Opis

15 marca 2019

Czy matematykę można usłyszeć? Jak znaleźć inspirację muzyczną w ciągach liczb? Odpowiedzi na te pytania nie są ani proste, ani jednoznaczne. Pomimo tego, naukowcy z Wydziału Matematyki UAM i artyści z poznańskiej Akademii Muzycznej postanowili poszukać tego, co łączy ich dziedziny. W ten sposób powstał niezwykły koncert, wprowadzający słuchacza w mało znaną przestrzeń na granicy nauki i sztuki.

PROGRAM:

Johann Sebastian Bach Contrapunctus 1  (Die Kunst der Fuge) – muzyczne geometrie; opracowanie na klarnet, wibrafon i fortepian
Johann Sebastian Bach – Kanon w raku (Das Musikalisches Opfer) – wstęga Möbiusa; opracowanie na klarnet, wibrafon i fortepian
Bela Bartók – Mikrokosmos (3 utwory) – symetrie; opracowanie na klarnet, wibrafon i fortepian
Nils Rohwer, Jens Schliecker – Mimikrygeometryczne wzory w muzyce repetytywnej na wibrafon i fortepian
Monika Kędziora – Wariacje dodekafoniczne w różnych stylach na klarnet, wibrafon i fortepian – technika dwunastodźwiękowa
Witold Lutosławski – Preludia na klarnet i fortepian  (wybrane) – matematyczny warsztat kompozytora
Malcolm Arnold  Sonatina na klarnet i fortepian (1 cz.) ciągi liczbowe w muzycznych rytmach
Georges Bizet – Habanera, Carmenciągi liczbowe w muzycznych rytmach; opracowanie na klarnet, fortepian i perkusję

WYKONAWCY:

Paweł Kroczek – klarnet
Piotr Sołkowicz – wibrafon, instrumenty perkusyjne
Piotr Niewiedział – fortepian

Monika Kędziora – prowadzenie
 

Paweł Kroczek
Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie klarnetu prof. Zdzisława Nowaka – dyplom z wyróżnieniem. Obecnie jest wykładowcą tej uczelni. Studiował także w Lund University – Musikhogskolan I Malmo, gdzie kształcił się pod kierunkiem jednego z najwybitniejszych klarnecistów młodego pokolenia – Olliego Leppäniemiego. Jest pierwszym klarnecistą orkiestry Collegium F oraz L'autunno. Współtworzy oktet dęty Kapela Farna oraz Feroce Trio (www.ferocetrio.pl). Współpracuje z wieloma orkiestrami na terenie całego kraju. Występował podczas licznych festiwali. Jako solista występował m.in. z orkiestrą Opery Poznańskiej oraz orkiestrą Collegium F. W 2018 r. reprezentował Polskę podczas Międzynarodowego Kongresu Klarnetowego w Gyor (Węgry). Prowadzi również ożywioną działalność pedagogiczną i jest wykładowcą wielu kursów mistrzowskich dla klarnecistów, zasiada w jury konkursów.

Piotr Niewiedział
Pianista, pedagog i animator kultury. Po ukończeniu z wyróżnieniem studiów pianistycznych pod kierunkiem prof. Andrzeja Tatarskiego związał się z Akademią Muzyczną w Poznaniu, gdzie zajmuje obecnie stanowisko adiunkta. Jako pianista – kameralista współpracuje ze studentami klas skrzypiec. Jest także zastępcą kierownika Katedry Instrumentów Smyczkowych. Koncertuje w duo fortepianowym „La Valse’89”, które wydało w 2012 roku płytę „Tempranillo”. Współpracuje z Filharmonią Poznańską jako prelegent, organizator koncertów dla szkół i animator działań kulturalnych dla młodzieży. Jest również nauczycielem w poznańskim Zespole Szkół Muzycznych.

Piotr Sołkowicz
Absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Asystent w Katedrze Perkusji tej uczelni oraz perkusista orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Wielokrotnie uczestniczył w mistrzowskich kursach i warsztatach perkusyjnych, a także występował na międzynarodowych festiwalach perkusyjnych m.in. w Warszawie, Koszalinie i Seulu. Był twórcą lub współtwórcą takich zespołów jak: kwartet perkusyjny Neon, duet perkusyjny Sorim Duo, duet z  saksofonistką Dorotą Samsel. Współtworzy zespół Idiom Project Ensemble, wykonujący współczesną muzykę perkusyjnej. Współpracuje także z formacją Kwadrofonik, która ma w planach stworzenie pierwszego w Polsce zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki repetytywnej.

Monika Kędziora
Kompozytorka. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie kompozycji prof. Jana Astriaba. Obecnie jest wykładowcą tej uczelni. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki. Uczestniczyła w organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej Wakacyjnych Kursach dla Młodych Kompozytorów (Kazimierz, Białystok, Radziejowice). W ramach stypendium Fundacji Kultury uzupełniała studia w zakresie kompozycji u prof. Roberta HP Platza w Hogeschool Conservatorium Maastricht w Holandii. Laureatka konkursów kompozytorskich. Jej utwory były wykonywane podczas koncertów i festiwali muzycznych w kraju i za granicą.